Psycho diagnostisch onderzoek

Soms is er behoefte aan meer informatie om in te kunnen schatten wat er precies aan de hand is en welke behandeling het meest geschikt is. Een psycho diagnostisch onderzoek geeft inzicht in de sterke en zwakkere kanten en in het ontwikkelingsniveau van het kind.

Het gaat dan altijd om het beantwoorden van een specifieke vraag, bv:

  • zijn er aanwijzingen voor Autisme
  • is er sprake van ADHD
  • is er sprake van hoogbegaafdheid

Meestal bestaat een onderzoek uit het afnemen van vragenlijsten en het uitvoeren van praktische testen, schrijf- en vertelopdrachten, School-en/of spelobservatie kan ook deel uit maken van het onderzoek. Ouders worden nauw bij het onderzoek betrokken.

De resultaten van het onderzoek worden met de ouders  en mogelijk met het kind besproken. Het verslag van het onderzoek is eigendom van de ouders. Soms volgt er nog een schoolgesprek waarbij ouders (en kind) aanwezig zijn.

Intelligentie-onderzoek

Bij praktijk POP-Jacobs maken wij gebruik van de Wechsler Intelligence Scale (WISC-V-NL). De Wechsler Intelligence Scale for Children – vijfde editie is compleet herzien, vernieuwd en aangepast om een vollediger beeld te geven van de capaciteiten van het kind.

Neuropsychologisch onderzoek

Neuropsychologisch onderzoek vormt een onderdeel bij bijvoorbeeld de diagnostiek van stoornissen in het autisme spectrum (ASS) en aandacht- en concentratiestoornissen (AD(H)D).

Neuropsychologisch onderzoek is bedoeld om de cognitieve (verstandelijke) ontwikkeling te beoordelen. De cognitieve functies zijn alle functies die met het denken te maken hebben zoals geheugen, aandacht en concentratie, taal, waarneming, tempo van denken, probleemoplossend vermogen en flexibiliteit van denken.

Persoonlijkheidsonderzoek

Het persoonlijkheidsonderzoek geeft inzicht in de sociaal-emotionele belevingswereld van het kind. Bij dit type onderzoek wordt er veelal gebruik gemaakt van vragenlijsten en projectiemateriaal.

Spelobservatie

Spelobservatie is een unieke vorm van persoonlijkheidsonderzoek en kan worden ingezet bij kinderen in de basisschoolleeftijd. Hier wordt op een speelse wijze de contactname, de mogelijkheden tot contactgroei en de verdieping van het contact onderzocht.

Schoolobservatie

De observatie is bedoeld om het functioneren van het kind in zijn leeromgeving en binnen een groep leeftijdsgenoten in kaart te brengen.

Systemisch onderzoek

Naast individueel onderzoek bekijken wij ook de onderlinge relaties in het gezin. Dit kan door een gestructureerde observatie bij ons in de praktijk. Het kan ook dat wij vragen om het maken van een filmpje thuis. Hoewel dit voor veel ouders spannend is, kan het enorm helpen om te zien wat er thuis al goed gaat, en waar nog wat ondersteuning nodig is.